Zimowa pułapka dla silnika: Jak przegrzanie silnika w mrozie może zaskoczyć i jak temu zapobiec?
Zima to czas, kiedy nasze samochody stają przed szczególnymi wyzwaniami. Śnieg, lód, sól na drodze – wszystko to wpływa na działanie pojazdu, który narażony jest na zmieniające się warunki atmosferyczne. Jednak wśród problemów, które mogą spotkać kierowcę w tej mroźnej porze roku, jedno zjawisko wydaje się szczególnie zaskakujące: przegrzewający się silnik. Tak, dobrze przeczytałeś – przegrzanie silnika, w warunkach zimowych, może naprawdę zdarzyć się szybciej, niż się spodziewasz. Ale co takiego może spowodować, że silnik, zamiast chłodzić się w zimnie, zaczyna się nagrzewać do niebezpiecznych temperatur? Co zrobić w takiej sytuacji, by nie zakończyć swojej podróży w najmniej oczekiwanym momencie?
Kiedy mróz staje się wrogiem silnika – czyli jak zimowe warunki mogą prowadzić do przegrzewania
1. Zamarznięty płyn chłodniczy – pułapka, której łatwo nie zauważyć
Płyn chłodniczy jest sercem układu chłodzenia silnika. Jego zadaniem jest utrzymywanie optymalnej temperatury pracy silnika, co zapobiega przegrzewaniu i ewentualnym uszkodzeniom. Wydaje się proste, prawda? Jednak w zimie warto pamiętać o odpowiednim składzie płynu. Jeśli nie zmienimy płynu chłodniczego na odpowiedni do ujemnych temperatur, grozi nam zamarznięcie układu chłodzenia. Zamarznięty płyn nie przepływa, nie spełnia swojej roli, a silnik, mimo że na zewnątrz panuje mróz, nie ma zapewnionej odpowiedniej wentylacji. Skutkiem tego może być szybkie przegrzewanie się silnika, którego nic nie chłodzi.
Porada: Zanim zasiądziesz za kierownicą w zimie, upewnij się, że w układzie chłodzenia znajduje się płyn o odpowiedniej mieszance, dostosowanej do warunków panujących w twojej okolicy. Pamiętaj, że płyn chłodniczy nie tylko chroni przed przegrzewaniem, ale i zamarznięciem!
2. Termostat na wylocie – nie zawsze chce działać zgodnie z planem
Kiedy myślimy o problemach w układzie chłodzenia, zazwyczaj nie myślimy o termostacie. A to on właśnie decyduje o tym, jak płyn chłodniczy przepływa przez silnik. W zimie jego działanie staje się kluczowe – jeśli termostat zablokuje się w pozycji zamkniętej, płyn chłodniczy nie ma szans na odpowiednie krążenie. To sprawia, że silnik nie chłodzi się wystarczająco, a temperatura zaczyna rosnąć. Zimowy czas, mimo swojej chłodnej natury, wcale nie oznacza, że silnik nie może przegrzać się w takim momencie.
Porada: Jeżeli zauważysz, że silnik się przegrzewa, mimo że temperatura na zewnątrz spada poniżej zera, sprawdź działanie termostatu. Jeśli pojazd nie reaguje na próby rozgrzania silnika, może to być właśnie kwestia termostatu, który wymaga wymiany.
3. Chłodnica – zima jej nie sprzyja
Zanieczyszczona chłodnica to jeden z tych problemów, które w zimie potrafią szybko zaskoczyć. O ile w cieplejszych miesiącach zanieczyszczenia w chłodnicy mogą być mniej widoczne, o tyle zimą, zwłaszcza gdy na drogach leży śnieg i lód, chłodnica może zostać zapchana zanieczyszczeniami, takimi jak brud, liście czy lód. Zatkany przewód wentylacyjny czy zabrudzony radiator może utrudniać oddawanie ciepła z silnika na zewnątrz, przez co silnik przegrzewa się mimo panującego chłodu.
Porada: Regularnie sprawdzaj stan chłodnicy, zwłaszcza w zimie. Upewnij się, że nie ma na niej lodu, brudu ani innych zanieczyszczeń, które mogą ograniczać jej działanie.
4. Zimowy olej – za gruby, za wolny
Kiedy temperatura na dworze spada poniżej zera, olej silnikowy może stać się znacznie bardziej gęsty. Oznacza to, że nie będzie się rozprowadzać po silniku w takim tempie, jak powinien, co może prowadzić do tarcia wewnętrznych części silnika. W wyniku tego procesu wytwarza się ciepło, które nie jest odpowiednio rozpraszane, co prowadzi do przegrzania. To trochę jak sytuacja, w której smar w łańcuchu jest zbyt gęsty, by odpowiednio działać – efektem jest większe zużycie i ryzyko awarii.
Porada: Zimą zawsze pamiętaj o dobraniu odpowiedniego oleju silnikowego, który będzie miał odpowiednią lepkość do niskich temperatur. Dzięki temu układ smarujący będzie działał efektywnie, a silnik nie przegrzeje się z powodu zbyt gęstego oleju.
5. Problemy z alternatorem – mocne obciążenie silnika
Alternator to kolejny element, który w zimie może być bardziej narażony na awarie. Obciążenie układów elektrycznych pojazdu jest większe – włączamy ogrzewanie, światła, a w przypadku starszych aut także dodatkowe akcesoria, które wymagają energii. Jeżeli alternator nie działa prawidłowo, może to wpływać na działanie pompy wodnej, która odpowiada za przepływ płynu chłodniczego. W rezultacie płyn chłodniczy nie krąży odpowiednio, a silnik może się przegrzewać.
Porada: Jeżeli zauważysz, że akumulator szybko się wyczerpuje lub alternator hałasuje, sprawdź jego stan. Usterki w tym układzie mogą mieć wpływ na przegrzewanie się silnika.

Jak reagować na przegrzewający się silnik zimą?
1. Zatrzymaj się w bezpiecznym miejscu
Pierwszym krokiem, gdy zauważysz, że silnik zaczyna się przegrzewać, jest zatrzymanie się w bezpiecznym miejscu. Pamiętaj, że dalsza jazda w takim stanie może spowodować poważne uszkodzenia silnika. Gdy już się zatrzymasz, pozwól silnikowi ostygnąć. Otwarcie maski i włączenie ogrzewania w kabinie może pomóc obniżyć temperaturę.
2. Sprawdź płyn chłodniczy
Po ostygnięciu silnika, sprawdź poziom płynu chłodniczego. Jeśli brakuje go, dolej odpowiednią mieszankę. Pamiętaj, aby zawsze mieć przy sobie zapas płynu chłodniczego, szczególnie zimą. Jeśli płyn jest zamarznięty, natychmiast skontaktuj się z fachowcem.
3. Kontroluj stan termostatu i chłodnicy
Jeśli masz podejrzenia, że problem dotyczy termostatu lub chłodnicy, najlepiej będzie udać się do warsztatu samochodowego. Fachowcy przeprowadzą dokładną diagnostykę układu chłodzenia i wymienią uszkodzone części.
4. Wymień olej na zimowy
Jeżeli podejrzewasz, że problem z przegrzewaniem wynika z niewłaściwego oleju, rozważ jego wymianę. Zimowy olej silnikowy o odpowiedniej lepkości może zapobiec tarciu i przegrzewaniu się silnika.
5. Skorzystaj z pomocy specjalistów
W przypadku, gdy problem z przegrzewaniem silnika jest ciągły, znajdź czym prędzej profesjonalny serwis samochodowy Goleniów. Specjaliści przeprowadzą pełną diagnostykę i naprawy, które zapewnią prawidłowe działanie układu chłodzenia i innych podzespołów.
Zima nie jest wrogiem – ale może stać się nią dla Twojego silnika
Przegrzewanie się silnika zimą to problem, który może zaskoczyć każdego kierowcę. Zimowe warunki wymagają od nas szczególnej uwagi, by zapewnić samochodowi odpowiednią opiekę. Płyn chłodniczy, termostat, chłodnica, olej – wszystkie te elementy muszą działać perfekcyjnie, by silnik nie stał się ofiarą zimowego mrozu. Gdy pojawi się problem, nie zwlekaj i skontaktuj się z profesjonalnym warsztatem samochodowym, który pomoże Ci skutecznie rozwiązać kłopot i przywróci sprawność Twojego pojazdu na cały sezon.
Artykuł powstał przy współpracy z https://barycza.com.pl/
Opublikuj komentarz